Mogłoby się wydawać, że dzieci w wieku 4 lat i 16 miesięcy nie zainteresują doświadczenia chemiczne, ale jak są ciekawie i kolorowo zrobione, to i zaciekawienie pojawia się na twarzy. Oczywiście pomijam aspekt zrozumienia co się własnie zadziało. Sama tego nie rozumiem. Nigdy nie umiałam i nie rozumiałam chemii. To był mój najgorszy przedmiot w szkole. Może dlatego, że nikt z nami nie robił własnie takich doświadczeń, i nie tłumaczył ich potem.
Kto chętny przeprowadzić takie doświadczenie potrzebuje:
– cztery szklanki z wodą,
– trzy, o dowolnych kolorach barwniki spożywcze,
– talerz (taca itp.), na którym zmieszczą się trzy szklanki,
– kwasek cytrynowy,
– sodę oczyszczoną.
W trzech szklankach zabarwiamy wodę barwnikami. Ja miałam czerwony, niebieski i żółty. Czerwony barwnik miałam w żelu z tubki, a dwa pozostałe w proszku. Zdecydowanie polecam te w proszku. Łatwiej się je miesza i są wydajniejsze. Do tych szklanek dodajemy kwasek cytrynowy. Stawiamy je na talerzu. Do ostatniej szklanki dajemy sodę oczyszczoną. Wlewamy (najlepiej mieć naczynie z dzióbkiem lub łyżkę) wodę z sodą do szklanek z kolorową wodą i obserwujemy wspaniałe, kolorowe wulkany 🙂
Przy okazji można pobawić się w mieszanie kolorów i wytłumaczyć jak powstają, np. jak pomieszamy niebieski z żółtym będziemy mieć zielony, a jak czerwony z żółtym, to powstanie pomarańczowy, a jeśli zmieszamy niebieski z czerwonym otrzymamy fiolet.
Trudno jest robić te wszystkie czynności, pilnować dzieci i pstrykać zdjęcia więc zdjęcia nie są najlepszej jakości, i nie uchwyciłam wszystkiego, ale miny moich dzieci bezcenne 🙂
Kolorowe wulkany Na Nudę – bawcie się dobrze 🙂
Bardzo fajne kolory.. extta
🙂
Dzieci uwielbiają doświadczenia.Rozbudzanie ciekawości dziecka, to jest to!